Als je op internet zoekt, zul je zien dat er veel life coach-trainingen beschikbaar zijn. In theorie kan iedereen een life coach zijn met de juiste opleiding. Maar er zijn veel dingen die belangrijk zijn om een goede levenscoach te zijn. Zowel als persoon als het daadwerkelijk runnen van een succesvol coachingsbedrijf. Hier zijn 5 aspecten van coaching waar een goede coach aan moet voldoen.
De opleiding tot levenscoach moet communicatieve vaardigheden aanleren.
Veel mensen denken dat je om een levenscoach te zijn, gewoon goed moet kunnen luisteren. Een goede coach leren zijn is veel belangrijker dan een verdrietige tante zijn of naar mensen luisteren. Luisteren is natuurlijk erg belangrijk bij coaching en coaches moeten veel meer luisteren dan praten. De 80/20 regel is van toepassing. Luister 80% van de tijd en spreek 20% van de tijd. Coaches moeten kunnen horen wat de cliënt zegt en niet zegt. Ze moeten weten wat de cliënt verbaal en non-verbaal zegt. coach in Luyksgestel moet kunnen zien of een cliënt inconsequent is. Dit betekent verbaal het ene zeggen en het andere non-verbaal zeggen, of het ene zeggen en het andere doen.
stel geweldige vragen
Luisteren op zich is slechts een klein onderdeel van het begrijpen van de communicatie die plaatsvindt tussen coach en cliënt. Coaches moeten ook duidelijk en welbespraakt zijn in hun vragen. Ze moeten open, verkennende vragen gebruiken. We stellen vragen om onze klanten te bewegen naar wat ze willen, niet alleen om hun eigen nieuwsgierigheid naar wat er aan de hand is te bevredigen. Vragen moeten gebaseerd zijn op wat de cliënt zegt en wat de coach waarneemt. Het is niet alleen een vraag die goed klinkt en niets te maken heeft met het probleem. Het gebruik van vragen in coaching is een artikel op zich en zou heel goed aan bod moeten komen tijdens een life coach trainingsprogramma.
Een coach moet vertrouwen hebben
Vertrouwen is een belangrijke factor bij het runnen van een bedrijf, en nog meer bij life coaching. U werkt met mensen die u komen bezoeken om te helpen met hun problemen en om zakelijke beslissingen te nemen. Om een geweldige levenscoach te zijn, moet een coach zelfverzekerd zijn in het omgaan met klanten. In mijn life coaching training zie ik vaak nieuwe coaches een beetje zenuwachtig worden als een cliënt hen een “groot” probleem voorlegt. Het is alsof de klant niet weet wat hij moet zeggen om het probleem voor de klant op te lossen.
Dit is interessant omdat het niet de taak van de coach is om de problemen van de cliënt op te lossen. Coaches helpen de cliënt dan wegwijs te worden in de door hem aangedragen oplossingen. Daarom moeten coaches vertrouwen hebben in hun vermogen om cliënten te helpen zelf oplossingen te zoeken. Raak als coach niet in paniek over problemen die voor jou “onoverkomelijk” lijken.
Een goede coach moet integer en empathisch zijn
Zoals u zich kunt voorstellen, worden cliënten gecoacht met een verscheidenheid aan doelen en uitdagingen. Voor sommige mensen kan het erg moeilijk zijn om toegang te krijgen tot een levenscoach. Coaches blinken uit als ze hun cliënten echt willen helpen. Dit zal klanten helpen zich comfortabeler en comfortabeler te voelen. Dit is veel bevorderlijker voor het behalen van resultaten dan iemand die zich beoordeeld voelt door een coach.
Als coach is het belangrijk om te begrijpen dat cliënten gestrest kunnen raken uit hun comfortzone en op weg zijn naar resultaten. Als je empathie hebt en je klanten in hun eigen tempo laat bewegen, kun je veel meer relaties opbouwen. Stel je een homoseksuele klant voor die naar buiten is gekomen en bezig is het zijn familie te vertellen. Het hebben van een coach die niet gevoelig is voor wat de cliënt doormaakt, kan voor meer stress bij de cliënt zorgen.
goede doelpuntenmaker
Een van de eerste dingen waar ik aan denk bij coaching is het stellen van doelen. Een van de meest fundamentele aspecten van coaching is het stellen van doelen. Coaches helpen cliënten doelen te stellen om de gewenste resultaten te bereiken.
Wat ik grappig vind, is dat coaches te vaak niet eens hun eigen doelen stellen. Als coach moet je op dit gebied het goede voorbeeld geven. Hoe kun je je klanten helpen als je geen doelen hebt voor je zakelijke of persoonlijke leven? Als je met klanten werkt, realiseer je je al snel dat ze vaak excuses verzinnen om niet de beoogde actie te ondernemen. Of ze worden opzij gevolgd en raken van koers. Door doelen voor jezelf te stellen, ervaar je een aantal van dezelfde uitdagingen waarmee je klanten te maken zullen krijgen. Op deze manier kunt u uw klanten met een gerust hart ondersteunen wanneer dingen niet altijd gaan zoals gepland.